دیدار معاون محترم پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با مدیر کل شیلات استان سیستان و بلوچستان
 
- به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار معاونت محترم پژوهش و فن اوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به همراه ریاست محترم مرکز در روز یکشنبه 27 مهر 1399 در دفتر مدیر کل شیلات استان با ایشان دیدار و گفتگو کردند.
در ابتدای این جلسه مدیر محترم اداره کل شیلات استان جناب مهندس شهلی بر تشریح فعالیت های انجام شده توسط اداره کل شیلات در سال گذشته از جمله، احیاء سایت گواتر بعد از شیل در شرای شیوع کرونا، فعال سازی سایت پرورش رودیک، ترویج روش لانگ لاین و پیگیریهای تعیین تکلیف شناورهای کلاس قایق و لنج غیر مجاز در صید و صیادی و همچنین اعلام برنامه های آینده پرداختند. همچنین از همراهی پژوهشی مرکز تحقیقات در سال جاری با حضور موثر در ایستگاه گواتر و احیای آزمایشگاه قدردانی و در خواست همراهی در سال های آتی را بیان نمودند
در ادامه جلسه معاونت محترم پژوهشی موسسه تحققات علوم شیلاتی کشور جناب آقای دکتر حافظیه به معرفی موسسه تحقیقات شیلاتی و مراکز وابسته به آن پرداختند و به اهمیت موضوع صید و صیادی در منطقه از جمله ذخایر ارزشمند تن ماهیان و نقش این ماهی در صنعت شیلات کشور پرداختند و خواستار همکاری بیشتر آن ادراه کل در خصوص فرآوری و ایجاد ارزش افزوده این محصول با موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گردیدند. در ادامه به تحلیل و بررسی موضوع صید غیر مجاز و امکان تغییر دیدگاه نسبت به صید غیر مجاز و ایجاد فرصت آبزی پروی ساحلی خرد و همچنین پرورش در قفس در جهت اشتغال زایی و تغییر رویه از صید به آبزی پروری را مطرح نمودند. در ادامه به تولید میگوی SPF برای مراکز تکثیر میگو توسط موسسه پرداختند و به موضوع صید و اهلی سازی مولدین بومی ماهی و میگو و تکثیر و پرورش آنها با تاکید بر اینکه منطقه چابهار دارای ظرفیت بسیار بالایی در این رمینه را دارا می باشد تاکید کردند . ایشان با طرح موضوع برنامه ریزی اجرای اولین همایش بین المللی تن ماهیان و راه اندازی مجله سیمای پتانسیل های بالقوه و بالفعل شیلاتی مکران با همکاری مشترک مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور و آن اداره کل سخنان خود را به پایان رساندند. بعد از جلسه دکتر حافظیه از اسکله صیادی کنارک و جلسه آموزشی ترویجی توسط محقق مرکز جناب آقای دکتر هاشمی بازدید و با مروج شیلات در زمینه صید لانگ لاین جناب آقای نیازی دیدار و گفتگو کردند.
 
جلسه دیدار و هم اندیشی محققین مرکز با معاونت پژوهش و فن آوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور 
 
- به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار دکتر اشکان اژدری ریاست محترم مرکز ابتدا ضمن خوش آمد گویی به معرفی پروژهای مرکز و دو پروژه مطرح شده به عنوان دستاوردهای قابل ارایه برای سال 1399 پرداختند و سپس درخواست حمایت بیشتر با تسهیل در بکارگیری از ظرفیت های علمی و تجهیزاتی سایر پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی موسسه به منظور پرداختن به مطالعات پژوهشی دریایی بویژه پتانسیل بالقوه آبهای دور در زمینه ارزیابی ذخایر آبزیان و صید با روشهای نوین تاکید کردند. در ادامه معاونت محترم پژوهشی موسسه جناب آقای دکتر حافظیه ضمن تشریح برنامه پژوهشی موسسه تا پایان سال 1399 و نحوه ارایه دستاورد پژوهشی با تدوین بسته اقتصادی، ضمن استماع گزارش مجریان محترم پروژه های تحقیقاتی بویژه پروژه "پرورش فوق متراکم میگو با سامانه نوین پلاسمایی" به تبادل نظر با مجریان و بررسی روند انجام پروژه های در دست اجراء در مرکز پرداختند . همچنین گزارش پروژه موقف شده " تهیه اطلس گونه های خیار دریایی در دریای عمان و سواحل مکران" به منظور امکان بهربرداری از این اطلاعات، توسط آقای دکتر امینی راد ارایه گردید که ایشان پیشنهادات فنی و پیگیری از طریق بخش امور پژوهشی موسسه را مطرح نمودند.
 
  نشست تخصصی معاونت پژوهش و فن آوری موسسه با رئیس انجمن صنفی و نماینده مراکز تکثیر میگوی استان سیستان و بلوچستان
 
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار جلسه آینده پژوهی تکثیر و پرورش میگو در استان به منظور ارتباط پژوهش با صنعت باحضور دکتر اشکان اژدری ریاست محترم مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار، دکتر حافظیه معاونت پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، آقای مهندس سید جوادی رئیس انجمن صنفی میگوی استان و آقای مهندس مدنی مدنی مدیر عامل مرکز تکثیر آبزی پروری چابهار و کارشناسان مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار روز سه شنبه 29 شهریور 1399 در مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار برگزار گردید.
بعد از طرح موضوعات مد نظر و دغدغه های فنی از طرف رئیس انجمن صنفی میگوی سایت گواتر و نماینده مراکز تکثیر میگو در استان، آقای دکتر حافظیه ضمن تشکر از تلاش های فعالین تکثیر و پرورش بیان نمودن برای استمرار و پایداری در تولید میگو بکارگیری سیستم نرسری در زیرساخت های موجود و تولید میگو در در سیستم های بسته با مهندسی آبزی پروری نوین یک ضرورت است که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با توان علمی و آزمایشگاه های مجهز و پژوهشکده تخصصی میگوی کشور در خدمت جامعه آبزی پروی میگو در استان سیستان و بلوچستان می باشد. همچنین ایشان به تولید مولد با سلامت بالا به منظور پشتیبانی از صنعت توسط موسسه اشاره کرد و آمادگی موسسه برای انتقال دانش فنی تولید مولد با سلامت بالا به مراکز تکثیر در چابهار را اعلام نمودند.
- ریاست مرکز آقای دکتر اژدری ضمن تشکر از بکارگیری رهنمودهای پژوهشی و ترویجی ارایه شده از سوی محققین این مرکز در قالب کاروه فنی میگوی استان ، یاوران تولید توسط فعالین تکثیر و پرورش میگو و همینطور ماهی سی بس در استخر های مزارع گواتر، خواستار تداوم این همکاریها درسال های آتی گردید.