به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور_چابهار، دکتر هاشمی که روز یکشنبه مورخ ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۱ در خصوص صدف بابیلون اسپیرال در برنامه رویش شبکه آموزش مصاحبه داشت با اشاره به اینکه طی دو دهه گذشته، صیادان برای صید آبزیان غیرمأکول، تمایل بسیاری داشته اند، گفت: یکی از همین آبزیان غیرمأکول، صدف بابیلون اسپیرال یا به اصطلاح عمومی، حلزون دریایی است که می تواند در هر کیلوگرم 2 دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد.
وی افزود با توجه به اهمیت مدیریت صید آبزیانی مانند صدف بابیلون اسپیرال، لابستر و ماهی یال اسبی که در ایران قابل مصرف نیستند، محققان علوم شیلاتی با همکاری اتحادیه صیادان و اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان، اقدام به ارزیابی ذخایر این آبزیان کرده که در این راستا تعیین پراکنش، مناطق قابل صید و میزان صید به دست می آید.
وی، این ارزیابی را لازم و ضروری دانست و عنوان کرد: 9 تا 10 درصد یا به عبارتی حدود 60 هزارتن میزان صید در آب های جنوب کشور را آبزیان غیرماکول تشکیل می دهند که تقسیم بندی های مختلفی دارند. گردش مالی این آبزیان به بالای 100 میلیون دلار در سال می رسد که طی 20 سال گذشته روندی افزایشی داشته است. با این حال، به طور ویژه، صید صدف بابیلون اسپیرال، سالانه بین 650 تا 750 تن در آب های استان سیستان و بلوچستان برآورد می شود. ادامه مطلب